Co zvládá předškolák
Fyzický a pohybový vývoj
- pohybuji se koordinovaně, obratně a zdatně (např. házím a chytám míč, udržím rovnováhu na jedné noze, běhám, skáču, v běžném prostředí se pohybuji bezpečně)
- Zvládnu se svléknou i obléknout - umím zapínat i rozepínat malé knoflíčky, zavážu si tkaničky
- Sám se najím, umím používat příbor, zvládnu si nalít pití, uklidit po sobě
- umím zacházet s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (stříhám, kreslím, maluji, skládám papír, nalepuji, správně otáčím listy v knize)
- zvládám činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku držím správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vedu stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluji, vybarvuji, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
- umím napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
- rozlišuji pravou a levou stranu, pravou i levou ruku
Citový vývoj
- vystupuji samostatně, mám svůj názor, vyjadřuji souhlas i nesouhlas
- projevuji se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- dodržuji dohodnutá pravidla
Komunikativní dovednosti
- vyslovuji správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
- mluvím ve větách, dovedu vyprávět příběh, popsat situaci
- mluvím většinou gramaticky správně
- rozumím většině slov a výrazů běžně užívaných
- mám přiměřenou slovní zásobu, umím pojmenovat většinu toho, co je kolem mě
- Umím se podepsat
- spolupracuji ve skupině
Zrakové a sluchové vnímání
- rozlišuji a porovnávám podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nacházím jejich společné a rozdílné znaky
- složím slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
- rozlišuji zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
- sluchově rozložím slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
- najdu rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
- postřehnu změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
Logické myšlení
- orientuji se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- porovnávám počet - více/méně (do 10ti)
- rozpoznám základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
- třídím, seskupuji a přiřazuji předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
- rozumím časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)