Poprve do školky?

PŘIPRAVTE SE NA PRVNÍ VSTUP DÍTĚTE DO ŠKOLKY

  • První dny můžete s pobýt s dítětem ve třídě, abyste i vy získali pocit bezpečí a jistoty a poznali režim školky. I pro dítě je nástup do školky přirozenější, když se seznamuje s novým prostředím a má za zády maminku. Učitelka tak může s rodiči probrat jejich očekávání, konzultovat požadavky a potřeby dítěte. Maminky by měly seznámit učitelky se všemi návyky a zvyklostmi dítěte, aby jejich adaptace byla snazší.
  • Celodenní pobyt v mateřské školce hned od prvního dne je pro dítě nepřiměřenou zátěží, proto je vhodnější dobu strávenou ve školce prodlužovat postupně.
  • Nedávejte dítěti najevo, že je ve školce za trest nebo proto, že na něj nemáte čas. Voďte jej do školky s tím, že je to pro něj zábava a nový zážitek.
  • K nepohodě ve školce přispívá také ranní spěch a nervozita. Snažte se večer připravit na druhý den a i vy choďte spát trochu dřív, abyste ráno byli v lepší kondici než obvykle.
  • Oblečení a věci do školky připravujte společně s dítětem, aby je lépe rozpoznalo. Ukažte mu, kam jeho věci v šatně nebo ve třídě ukládáte. Pokud to zvládne, nechte ho, aby si vše uložilo samo.
  • Každé ráno si povídejte s dítětem, jak bude den probíhat, kdo a kdy ho přijde do školky vyzvednout. Dodržujte dohodnutý čas. Dítě se ještě nedokáže orientovat v čase, a proto mu pravidelnost v průběhu dne a týdne přináší pocit větší jistoty a bezpečí.

Důležité je všechno vyposlechnout, pochválit, divit se. Rodiče by měli sdílet nadšení dítěte i jeho rozhořčení.

  • Zpočátku by se dítě nemělo nutit do činností a hry. Není nic divného na tom, když vám učitelka první týden řekne, že dítě jen sedělo a pozorovalo dění. Neznamená to, že se dítěti ve školce nelíbí, jen v sobě zatím nemá tolik odvahy. Proto večer doma dítěti neříkejte, co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co ve školce vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelky děti do režimu školky časem přirozeně zapojí.
  • Zajímejte se o to, co bylo ve školce. Nepokládejte ovšem dítěti nedůležité otázky co jste měli k jídlu, na které leckdy dítě ani neumí odpovědět, ale důležité s kým sis hrála, vozila sis ten modrý kočárek? Důležité je všechno vyposlechnout, pochválit, divit se. Rodiče by měli sdílet nadšení dítěte i jeho rozhořčení.

Ranního pláče se neděste. Někdy rodiče odcházejí od dítěte za velkého pláče, ale sotva se za nimi zavřou dveře, dítě ztratí pojem o čase, najde si zábavu mezi vrstevníky, zapojí se do činností a čas strávený ve školce mu uteče daleko rychleji než vystresovanému rodiči v práci. Nemá smysl loučení před odchodem prodlužovat. Také není vhodné, aby se rodič po rozloučení s dítětem opakovaně vracel do třídy a snažil se ubezpečit, že je dítě v pořádku. Rodiče by měli důvěřovat profesionálům, není nutné každou hodinu telefonovat. Kdyby nastal skutečný problém, učitelky by samy zatelefonovaly. Nemělo by vás zarazit ani to, když si přijdete pro dítě a ono se rozpláče, když vás uvidí, je to přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás, to mu rozhodně neprospěje.

Přijďte včas (do 8:00 hod). Pokud nepřijdete, pošlete SMS nebo zprávu v aplikaci Naše MŠ do 8 hodin. Paní učitelky se maximálně věnují dětem a zároveň přebírají děti od rodičů. Pokud preferujete osobní omlouvání přímo ve třídě, omlouvejte děti den předem. Nevolejte! Děkujeme.

Pokud máte jakékoliv dotazy, pište na ms.hu@seznam.cz, rádi je zodpovíme.

Držíme palce, aby adaptace vašeho dítěte na školku proběhla co nejlépe. Společně to zvládneme!